Terminal Nation – Holocene Extinction

20 Buck Spin

7 Augusti

Terminal Nation listar influenser som Infest, Dismember, Napalm Death och Bolt Thrower. Det ligger en rejäl tyngd i de tretton spåren på albumet och när man läser deras albumbeskrivning förstår man att det ligger en hel del samhällskritik och ilska bakom det här albumet.

Att bygga ett album med tretton låtar som alla har längder på mellan en och fyra minuter utan att ge ett spattigt uttryck eller bli långrandigt är en bedrift i sig. Att dessutom göra det varierande, sammanhängande och bra är bara imponerande. Bandet har inte mindre än fyra vokalister och deras olika stilar inger ett häftigt intryck. Stundtals möter de varandra som i ett samtal i låtarna och det skapar en riktigt skön, lite udda serietidningskänsla. För att vara ärlig så hör man tydligt att bandet är en hybrid mellan Metal, Hardcore och NU metal. I låt nr tolv, Disciple Of Deceit kan vi till och med höra något som liknar mongolisk strupsång. Leather Envy som ligger som alster åtta på albumet är en riktigt klassisk låt med mörk growl, snabba trummor och långsammare mörka partier som följs av enkla men snygga instrumentala bitar. Expired Utopia som följer upp är ett melodiskt och nedstämt instrumentalt spår. I vanliga fall kan låtar som denna bryta av och förta öset och stämningen i lyssnandet men här passar det in i detta narrativ så väl att de fyra och en halv minuterna mer känns som ett solo än som en egen låt. När Death For Profit sen startar upp i sluttonerna av Expired Utopia blir kopplingen tydlig. Från att ha varit två låtar blir det istället en sammansatt, där man tar det nedstämda och öser upp tempot mot ren aggression. Det finns en riktigt snyggt producerad röd tråd i detta.  Caskets Of The Poor följer upp med ett aggressivt tempo för att sedan dämpas något och bli en mer sammansatt ilska där det känns mer som att bandet förmedlar ett budskap och titeln säger det mesta.

Det här kan vara ett av de intressantaste släppen hittills i år. Inte för att det är nyskapande eller extremt det är snarare utmanande och bara jävligt snyggt gjort. Man har lagt ner tid på ljudbilden, låtföljden och helheten och det har resulterat i en grym platta helt enkelt. Ett släpp att se fram emot!

1. Cognitive Dissonance
2. Arsenic Earth
3. Holocene Extinction