The Hawkins – Silence Is A Bomb

The Hawkins är starkare än någonsin och har funnit sin identitet.

Detta underbara Arbogaband går från klarhet till klarhet och bryter nya vägar inom musiken. De blandar sina melodiösa slingor med fullt ös och lägger inga fingrar emellan när det kommer till energi och finlir i låtarna. The Hawkins charmar både hårdrockare och punkare med sin actionrock och med sin lekfullhet. Dom kombinerar catchiga melodier, bra sång med intensitet och tyngd. Deras kreativitet i musiken är fantastik att lyssna på och vittnar om musikalisk skicklighet.

Det är inte lika många snabba låtar med tvåtakt som på förra plattan vilket gör att det är större variation på Silence is a bomb. Hela plattan håller hög klass. Vid första lyssningen får jag en känsla av att man vill ha mer. Jag står och dansar, skrattar och sjunger med, trots att jag inte vet vad de sjunger än. Körerna och stämmorna gör att låtarna lyfter ett extra snäpp och jag gissar att de har tagit god tid på sig i replokalen och studion. De är mogna musiker som har tålamod att arrangera sina alster till en otroligt bra samling varierande låtar. Om förra plattan var en blandning av The Hellacopters och Bad Religion så har det sistnämnda nu bytts ut mot modern punk som Against me vilket gör det mer helgjutet men med utsvävande gitarrsolon och musikaliska finesser än Against me. När jag sedan lyssnar några gånger till så är det som att låtarna inte riktigt fastnar lika bra längre. Vissa av låtarna märker jag att jag inte ens kommer ihåg när jag har lyssnat ett par gånger. Kanske att de drunknar i lite för mycket krångel och uppvisning i musikalisk skicklighet. Dock är de flesta låtarna mycket bra och med utlämnande bra skrivna texter om att inte passa in eller inte vilja passa in i samhället gör det lyssnandet mer intressant.

Det är genomtänkt och snyggt producerat och ingenting har lämnats åt slumpen vilket dessa grabbar sällan gör. The Hawkins är ett komplett band som är unikt med sin speciella spelstil och lekfullhet. Otroligt bra men lite ojämn platta. Jag anser ändå att The Hawkins är det bästa bandet Sverige har just nu.

Band: The Hawkins
Titel: Silence Is A Bomb
Genre: Actionrock, Punk