The Quill – Earthrise

Metalville

26 Mars

Veteranerna i bandet The Quill har efter sina 25 år på nacken fått till det där med produceringen av album med hela nio av dem i bagaget, kommer dem med det nya albumet Earthrise som är uppföljare till 2017 års Born From Fire vilket blev högt prisat. Ett brett spektrum som tar till sig lite gamalt som nytt till en härlig mix av Rock n’ Roll som funkar för alla.

Skivan öppnar med första låten Hallucinate som börjar med riktigt skitigt gitarr sound samman vävt med Magnus mer rena röst skär den igenom granit likt smör. Christian bara väller fram sköna riff fram till solot tar han det lungt men precist prickar han känslan i lyssnaren som dras med på det hela in i nästa låt. Här i Keep On Moving som är plattans andra spår ökar värmen med tempot rejält, Jolle sätter takten som alla hänger på i virrvaret av dansande kroppar delas energin bland lyssnarens likar medans konserten fortskrider tycks alla sorger glömda då nuet är just nu. Fjärde spåret Left Brain Blues går helt åt ett annat håll som stärker skivans mångsidighet av spektrumet, till mer straightforward musik utan gulligull och trams jammas det på. Här skiner Roger mest med sin mäktiga bas krossar han allt motstånd, medans resterande medlemmar avslutar de få överlevande som finns kvar fortsätter han frammåt. Sista spåret Dead River byter sound och kör akustisk gitarr som ger det hela mer intim och unplugged känsla bjuder det in lyssnaren till cirkelns kant. Tycks öppna upp ekandes högre och högre avslutas det helt tvärt med tystnad, så är det slut.

Ett album som får en att tänka om hur en Rock skiva kan vara, bra skiva som kommer få många att känna igen sig med småbitar här och där som visar vart inspirationen hämtats.

1. Hallucinate
  2. Keep On Moving