Tokyo Storm – Optimistic State Of Mind

Jag älskar musik, både som konsument och producent. De senaste trettiotvå åren har jag aktivt både lyssnat på och skapat musik. Oavsett vilket så handlar musik om känslor och uttryck. Det ska finnas något i musiken som fångar dig. Musiken ska ta dig med på en känslomässig inre resa, locka dig och skapa ett begär. Bra musik kan göra dig nyfiken, omtumlad, rädd, förbannad, lugn och kär. Kort sagt: bra musik är som medicin för själen.

Jag har verkligen försökt hitta något som fångar mig, något som gör mig nyfiken, något som skapar ett begär att lyssna mer hos Tokyo Storm. Det enda jag lyckas hitta hos detta engelska AOR gäng är en smaklös sörja av tråksåsig hissmusik. Låtarna är i bästa fall mediokra. Här finns inget som fäster eller griper tag. Trumspelet är styltigt och produktionsmässigt låter det som en bättre demo. Det minst sämsta är Ben Greens röst. Han sjunger helt okej men utan vare sig inlevelse eller själ. Lite som en Steve Perry utan sin patenterade lidelsefullhet eller en David Coverdale utan vare sig kraft eller jovialisk swagger.

Tokyo Storm har heller inte anammat begreppet ”Kill your darlings”. Tio händelselösa spår som klockar in på 57 minuter och 44 sekunder är på tok för mycket och klart underkänt. Jag har verkligen försökt att ge låtar som ”Optimistic State Of Mind”, ”Tune” och ”Silent Obsession” en ärlig chans, men det går in genom ena örat och ut genom andra.

Det går inte att prata i termer av ”bästa spår” här sorgligt nog, för min grundinställning är faktiskt att hellre fria än fälla. Tyvärr hittar jag bara ett par spår som kan betraktas som minst sämst och det är ”Fire In Your Eyes” där det finns en ansats till lite energi och jävlaranamma och som nog kan få fans av UFO och Europe (pre ”The Final Countdown”) på sin sida. Även avslutande instrumentalen ”Signals” gör sig bra för en stunds skön kontemplation i hängmattan.

Band: Tokyo Storm
Titel: Optimistic State Of Mind
Skivbolag: R Peach, J Bartnicki (Eget släpp)