Ulthar – Through Downward Dynasties

20 Buck Spin

12 Juni

Death metal akten Ulthar släpper nytt med albumet Through Downward Dynasties. Tillsammans med aggressiva och svärtande riff som för vägen framåt mot nya vidder utforskas surrealistiska mardrömmar om låst enskildhet. Vilket i dagens läge är passande, nu när världen just nu hamnat i en mardröm.

Churn drar igång skivan i fullt ös med blast beats och gitarren som jagar i en aggressiv jakt på något ätbart ute i ödemarken. Skriket från Shelby känner sig lyssnaren iakttagen från något riktigt utsvultet. Sakta men säkert tar paniken över och man försöker febrilt springa för sitt liv. I det andra spåret Undying Spear verkar det som att man kommit undan från rovdjuren. Men i själva verket kommer en outtröttlig jägare utan nåd efter en och följer spåren av tragedi. Justin tvingar upp pulsen på högvarv med sina drivande rytmer som får sinnet att bli slappt och ofokuserat på omgivningen runt lyssnaren och vad som döljer sig där. Jakten fortsätter i Cudgel som är skivans femte spår och energin börjar sina efter dagar av jakt. Ångesten stark som om den inväntande döden, vilket har gjort sinnet svagt och galenskapen börjar få fäste. Duo sången av Shelby och Steve skapar besten som tömmer lyssnaren på energi, för att sedan försätta personen i en mental dimma innan det slutgiltiga slaget kommer. I åttonde spåret Humanoid Knot tycks allt bara repeteras i en enda plåga med grov tortyr som sista utväg för lyssnaren. Till sist knyts man ihop till en knut i vaken plåga, sedan slängs lyssnaren ner i en stor köttkvarn och till sist slut.

Skivan är aggressiv och hård, men den energiska känslan försvinner efter halva albumet och märks knappt av på slutet. Det funkar, men det är samtidigt rätt tröttsamt med allt svängar från högt till lågt som återkommer hela tiden. Om lyssnaren tappar intresset redan vid femte spåret, då är det kört för resterande alster.

1. Churn
  2. Undying Spear
  3. Providence