Ur Maloik arkivet: April 1993 (Del 1)! Aerosmith – ”Get A Grip”.

I början av åttiotalet var Aerosmith utslagna av ändlösa turnéer, ständiga interna bråk och tunga drogmissbruk. Plattorna hade stegvis blivit alltmer mediokra vilket visade sig på skivförsäljningen som nådde rock bottom.

Ett av sjuttiotalets största hårdrocksband skulle emellertid resa sig på nio tack vare draghjälp av RUN DMC och deras cover av ”Walk this way”. Den plötsliga framgången sporrade bandet att bli rena från drogerna och spela in råstarka albumet ”Permanent vacation” (1987). När så ”PUMP” släpptes två år senare hade Aerosmith både blidkat gamla fans och hittat en ny publik hos MTV dyrkande kids med hits som bl a ”Dude looks like a lady”, ”Rag doll”, ”Love in an elevator”, ”Janie’s got a gun” och ”The other side”.

1993 gjorde bandet ett hat-trick när ”Get a grip” blev tredje stora succén på raken med brottarhittar som ”Cryin’”, ”Amazing” och ”Crazy”. Naturligtvis hjälpte en viss ung skönhet vid namn Alicia Silverstone till. Det var nämligen denna unga aktris som spelade huvudrollen i nämnda tre låtars promovideos som MTV älskade att visa.

Även ödesmättade och samhällskritiska eposet ”Livin’ on the edge” blev med rätta en megahit under våren 1993. Edward Furlong (känd från Terminator 2) spelar huvudrollen i den innovativa videon.

Det är ingen slump att ”Get a grip” blev Aerosmiths största album med 20 miljoner sålda exemplar världen över, ett flertal MTV music video awards samt en etta på amerikanska Billboard 200 som en fjäder i hatten. Det är helt enkelt en fantastisk skiva från början till slut. Flera prominenta låtskrivare har, tillsammans med radarparet Steven Tyler och Joe Perry, bidragit till skivans höga låtstandard. Vad sägs om Desmond Child (KISS, Alice Cooper, Bon Jovi m fl), Jim Vallance (Bryan Adams, KISS, Ozzy Osbourne, Alice Cooper) Jack Blades (Night Ranger, Damn Yankees), Tommy Shaw (Styx, Damn Yankees), Richie Supa (Richie Sambora, P!nk m fl) och Lenny Kravitz! Framförallt visade Aerosmith med finess att det gick alldeles utmärkt att kombinera kommersiella låtar med streetsmart coolhet och upprorisk rock’n roll i en tid då grunge och alternative scenen hade nått sin absoluta höjdpunkt.

20 april 1993 släpptes mästerverket, och om du glömt eller mot förmodan missat denna pärla kan nämnas att grymma singelspåret ”Eat the rich” såväl som albumspår som ”Get a grip”, ”Fever”, ”Shut up and dance”, ”Flesh”, ”Walk on down” och ”Line up” är väl värda din uppmärksamhet!

9/10

Peter ”Amber St. Pete” Johansson

Stay tuned…