Ur Maloik arkivet: April 1993 (Del 2)! Vince Neil – ”Exposed”

1992 var ett svart år för alla Mötley fans. ”Dr Feelgood” (1989) hade blivit en monumental succé med inte mindre än fem stora singlar, en framgångsrik världsturné och bandets första billboardetta. Samlingsplattan ”Decade of decadence” (1991) släpptes strax efter Mötleys bejublade framträdande på Monsters of Rock (Donington) och nu var det upp till bevis! Skulle Mötley kunna fortsätta vara en kraft att räkna med även på nittiotalet? Vince Neil lämnade bandet i vredesmod våren -92 eftersom han inte gillade de demos som Nikki Sixx och Tommy Lee spelade upp för honom. För mycket keyboards och intrikata arrangemang fick sångaren att sparka bakut. Vince ville tillbaka till soundet från ”Too fast for love” (1981) och ”Shout at the devil” (1983). Enligt Nikki och Tommy skulle de keyboards som sångaren ondgjorde sig över ersättas med ”riktiga” instrument när det blev dags för skivinspelning, men det kunde inte hjälpas, Vince was out!

Sommaren 1992 slog sig Vince ihop med Billy Idols gamla parhäst, gitarrvirtuosen Steve Stevens. Singeln ”You’re invited (but your friend can’t come)” spelades in till ungdomsfilmen ”California man” (ibland även benämnd som ”Encino man”) där bl a en ung Brendan Fraser spelar en grottman som vaknar upp efter att ha varit djupfryst i tusentals år. MTV presentatören Pauly Shore, som också spelar en av rollerna, gör en cameo i videon.

Under hösten och vintern låser Neil och Stevens in sig i studion tillsammans med gitarristen Robbie Crane (Ratt, Black Star Riders), trummisen Vik Foxx (Enuff’z’nuff) och basisten Phil Soussan (Ozzy Osbourne, Beggars & Thieves) för att spela in ett album av ”All killer, no filler” kaliber. Soussan, som varit medskribent på fem av albumets spår, lämnar dock bandet under inspelningarna efter ett antal bråk med Stevens som själv insisterar på att lägga bas på samtliga spår. Robbie Crane skiftar därför till bas och som ny kompgitarrist anlitas Dave Marshall (Fiona, Slaughter). 27 april 1993 ser ”Exposed” slutligen dagens ljus. En platta med urstarkt låtmaterial som både tilltalar fans av sleaze och melodiös hårdrock. Skivan blev en framgång i USA där den sålde platina. Vince Neil band följer med Van Halen som special guest under sommaren. En tumultartad turné där Crane och en onykter Neil råkar i luven på varandra efter ett haveri med bandets turnébuss som resulterar i att Vince står utan band vid en spelning och får låna in folk från Warrant och Slaughter för att kunna genomföra showen. Enligt Crane sparkades också Vik Foxx från turnén efter att ha stulit utrustning.

Vince Neil fick ytterligare några mindre MTV hits, bl a med finfina ”Sister of Pain” som precis som ”You’re invited (but your friend can’t come)” skrevs tillsammans med Jack Blades (Night Ranger, Damn Yankees) och Tommy Shaw (Styx, Damn Yankees). Noterbart är också att frontmannens son Neil Wharton spelar en ung Vince Neil i videon till ”Can’t have your cake”. En viss blond skönhet vid namn Pamela Andersson medverkar också. Detta var alltså innan genombrottet i Baywatch och de skandalomsusade förhållandena med Bret Michaels (Poison) och Tommy Lee!

”Exposed” är en färgsprakande konfettibomb sprängfylld med partyhårdrock! Vince är i absolut högform och visar tillsammans med glödheta mästershreddern Stevens var skåpet ska stå i höjdarspår som ”Look in her eyes”, ”The edge”, ”Set me free” (The Sweet cover), ”Can’t change me” och ”Getting hard”. Den hjärtskärande balladen ”Forever” förtjänar ett särskilt omnämnande här då den är dedikerad till Neils fru Sharise som vid tidpunkten nyligen skilt sig från sångaren. I slutet av låten är det några sekunders tystnad följt av en liten flicka som utbrister ”oh, no!”. Det är Vince och Sharise gemensamma dotter Skylar som dog i cancer kort därefter. Om du inte lyssnat på ”Exposed” så bör du rätta till det på momangen, den är nämligen enligt undertecknad bättre än något Mötley släppt sedan ”Dr Feelgood”!

9/10