Ur Maloikarkivet Juni 1989: Danger Danger – ”Danger Danger”.

Danger Danger bildades ur spillrorna av bandet Hot Shot 1987 i Queens, New York av sångaren Mike Pont, basisten Bruno Ravel, trummisen Steve West, gitarristen Al Pitrelli (senare i Megadeth och Trans-siberian orchestra) samt gitarristen/keyboardisten Kasey Smith (tidigare keyboardist i Get With It). Mike Pont lämnade snart bandet och ersattes omgående av Ted Poley (tidigare trummis och ibland sångare i Prophet).

I samband med att bandet skrev avtal med Epic Records 1988 lämnade även Al Pitrelli bandet. Andy Timmons ersatte honom och D2’s klassiska laguppställning var nu komplett. Arbetet med vad som skulle komma att bli det ikoniska debutalbumet inleddes.

Bandet fick två hits med ”Naughty Naughty” och ”Bang Bang”, varav framförallt den förstnämnda snurrade en del på MTV’s ”Headbangers Ball”. En förbandsturné med KISS följde, vartefter bandet även öppnade för Alice Cooper, Extreme och Warrant.
1991 släpptes en stark uppföljare vid namn ”Screw It!”. Albumet gav bandet två nya hits med ”Monkey Business” och ”I Still Think About You”, varav den senare blev en mindre hit i Sverige via en av de populära ”Power ballads” samlingsplattorna. Ytterligare en turné som support till KISS följde. Efter turnén lämnade Kasey Smith bandet och startade ett nytt projekt med titeln Shock.

I samband med inspelningarna av tredje albumet ”Cockroach” (1993) fick Ted Poley sparken efter en tids interna konflikter och Paul Laine tog istället över micken. Efterföljande rättegångar från Poley hindrade albumet från att släppas. Istället släpptes albumet 2001 i två olika versioner, en med Poley på sång och en med Paul Laine på sång. D2 har tillsammans med Laine därefter släppt albumen ”Dawn” (1995), ”Four the hard way” (1997) samt ”Return of the Great Gildersleeves” (2001). Sedan 2004 är stridsyxan dock begravd och Poley är tillbaka i bandet.

2009 släppte Frontiers Records ”Revolve” med Poley som sångare. Detta är också den svenske gitarristen Rob Marcello’s första (och hitills enda) album med bandet. Den klassiska line-upen med Ted Poley, Bruno Ravel, Steve West, Andy Timmons och Kasey Smith återförenades 2014 för en tjugofemårsjubileumsturné som innefattade en triumfartad återkomst till Sweden Rock Festival!

Sedan några år sjunger Paul Laine i bandet The Defiants tillsammans med D2 medlemmarna Bruno Ravel och Steve West. The Defiants har bl a gjort spelningar vid flera tillfällen på Sweden Rock Festival i Elontältet på Food Court området, bl a under 2019 års festival.

För undertecknads del började min kärleksaffär med Danger Danger via en OKEJ artikel vårvintern 1990. Danger Dangers debutplatta hade lite oväntat börja sälja i Sverige. Månne kunde det ha att göra med att den var proddad av Bon Jovis gamle producent Lance Quinn reflekterade skribenten (kommer ej ihåg om det var Anders Tengner eller Jörgen Holmstedt kanske?). Undertecknad, då knappt fyllda 16, hittar plattan på Domus Avenyn i Gbg (då kända för sin välsorterade skivavdelning), köper den utan att lyssna först, vilket man så gott som undantagslöst kunde göra i stans skivbutiker på den tiden. Väl hemma sätter jag på plattan och blir helt blown away!! Skivan blev en av mina mest spelade plattor den våren och sommaren. Jag spelade också av plattan och gav till en av mina ungdomskärlekar. Vi satt en varm sommardag tillsammans bredvid varandra lite blygt och lyssnade på den i hennes flickrum. Fast forward till Sweden Rock Festival 2004. D2 har precis återförenats med originalsångaren Ted Poley och spelar vid lunchtid en av dagarna på festival stage. Jag väcker mitt gäng, kontaktar valda delar av andra kompisar som befinner sig på festivalen och KRÄVER att ALLA MÅSTE se detta fantastiska band! Alla kommer. Alla blir… helt blown away!! Både Judas Priest och Europe hade sina stora återföreningsgig på det årets festival. Det var ytterligare två fantastiska spelningar men INGEN kom i närheten av Danger Danger! Minns att jag veckorna efter festivalen fick ett antal förfrågningar om att låna ut/spela av plattan till diverse vänner och bekanta. Danger Danger fick tack vare denna spelning många nya fans i Sverige och jag har sedan dess sett D2 ytterligare ett par tillfällen. En triumfartad spelning på Sweden Rock Festival med en återförenad original-lineup 2014 och senast på Väsby Rock Festival 2015. Jag älskar fortfarande Danger Danger vars självbetitlade debut släpptes just denna vecka för trettio år sedan, närmare bestämt 1989-06-28. En fantastisk skiva med stora refränger, sköna melodier och hookar i massor! Perfekt för sommarens alla aktiviteter!

Du hittar plattan samt promovideos till ”Naughty, naughty” och ”Bang, bang” här👇