Vulkan – Technatura

Record Union

8 Maj

Vulkan släpper nu sitt tredje album, Technatura med rötterna inom proggen i mer modern fattning med inslag av hårdrock i bagaget gör lyssnandet till en berg-och-dalbana resa mellan det goda och onda.

The Visual Hex drar med lyssnaren direkt in i färden nerför stupet, Riffet från CF skapar rälsen som man färdas på med Johans trummor ökar farten maximalt. Med den aktuella lyriken om händelserna i världen ger Jimmys röst flashbacks till dystra nyhetskanaler där bara elände visas. Mitt i låten kommer man till botten och allt sänks i tempot med en tvärflöjt som skär igenom nuvarande färdriktning. Lyssnaren slås åt sidan och byter riktning med energiska partier där gitarren lyser som mest. Tredje spåret Redemption Simulations tar lyssnaren och dansar med rytmen frammåt mot ljuset på baslinjen frammanat av Oscar som går ur tiden mot okänd mark. Piano avslutet från Olle öppnar portalen till nästa värld. Klagans Snara, femte spåret av skivan tar en helt ny vändning med låg strupsång över den öppna slätten lyssnaren just tagits till. Som fortsätter in i nästa låt, Rekviem och framförs på svenska tar nästa steg med mildare sång. Tar med lyssnaren svävande på ett moln bortåt i fjärran där framtiden är huggen i sten. Slagverket dundrar på när man åker igenom stormen som kommer plötsligt, Jimmy för lyssnaren frammåt genom stormen som lika plötsligt kommit avslutas.

Vulkan har tagit det bästa från tidigare släpp och slagit ihop till ett välsmakande album för den som gillar progg men ändå så lätt smält för den kräsne lyssnaren utanför genren.

1. The Visual Hex
  2. Hunter/Prey