West bound – ”Volume 1”

Även om Los Angeles baserade West bound (Ja, det ska tydligen särskrivas) är ett debuterande band så är flera av medlemmarna veteraner i branchen, vilket märks då rutin och pondus lyser igenom i både sound och uttryck. ”Volume 1” är också ett ganska jämnstarkt album med hyfsat låtmaterial som inte gör bort sig.

Inledande ”Never Surrender” sammanfattar på ett representativt sätt vad West bound handlar om. Klassisk hårdrock med inspiration från sjuttio och åttiotalen står i fokus. Här vilar både Ozzy, Dio och Whitesnakes skuggor tunga i sång och melodislingor. ”Dance Of Life” har ett gött groove i sitt ”Heavy metal” (Sammy Hagar) inspirerade riff. Chas West (Resurrection Kings, ex-Bonham, Lynch Mob etc.) har mycket av Gary Cherone (Extreme) i röstuttrycket här. ”Nothing” är ett melankoliskt drama med tydliga Ozzyvibbar och finstämt piano i bakgrunden. Suggestiva ”Traveller” avslutar på ett episkt sätt med Rainbowinspirerade keyboardslingor och Zeppelindoftande storslagenhet i harmonierna.

I övrigt gör spår som ”On My Own” och ”Keeper Of The Flame” sitt jobb som trevliga högerfotsstompare,

”Turn To You” är en lagom trivsam powerballad och ”Roll The Bones” har bra tryck i både riff och refräng.

Med influenser som Ozzy Osbourne, Montrose, Dio, Whitesnake, Lynch mob och Extreme har West bound byggt en solid grund. Även om bandet varken är särskilt nyskapande eller sticker ut något nämnvärt så finns det en självsäkerhet och ett jävlaranamma hos detta L.A band som jag finner väldigt tilltalande. Flitigt anlitade Chas West är en kompetent och kraftfull sångare med attityd och en pipa som bär spår av tungviktare som Ronnie James Dio, David Coverdale och Gary Cherone. De båda gitarristerna Roy Z (Bruce Dickinson, Halford, Tribe of Gypsies) och Jimmy Burkard shreddar likt Jake E. Lee (Ozzy Osbourne, Jake E. Lee’s Red Dragon Cartel), George Lynch (Dokken, Lynch mob) och Eddie Van Halen. West bound kan sitt hantverk således, men är samtidigt inte tillräckligt originella för att nå några högre höjder. Några guldkorn finns det dock absolut, särskilt för de som gillar kaxig gitarrhjältehårdrock med åttiotalsdoft.

Band: West bound

Titel: Volume 1

Genre: Melodiös hårdrock