Yesterday is still today!

När det gäller kriteriet världens mest underskattade band går de att dela in i de som nästan nådde ända fram – som Thin Lizzy och UFO – och därefter de som inte ens nådde den platsen trots att de förtjänade den. Där sticker två band i hårdrockshistorien ut: Demon och Y&T.

Jag har sett någonstans mellan 500-700 konserter i mitt liv från 1973 (Dolly Parton på Konserthuset) fram till idag, och den kanske bästa konserten någonsin var Y&T på Sweden Rock 2003, deras första någonsin i Sverige. Efter det har jag sett dem ytterligare sex gånger innan ikväll, och det finns nog inget annat band i historien som levererar musik med sådan kompetens och spelglädje som Y&T.

Nu firar bandet 45 år på scenen, och för första gången spelar de minst en låt från varje studioplatta. Men det spelar ingen roll, hur du nu väljer att se det, för detta är fortfarande förmodligen det bästa du kan uppleva live om du växte upp med ett patronbälte och skinnhandskar med avklippta fingrar. Kvällens låtlista på Slaktkyrkan:

Hurricane

Lonely Side of Town

Don’t Stop Running

Black Tiger

Come in From the Rain

Meanstreak

Midnight in Tokyo

Face Like an Angel

Anytime at All

Earthshaker

Struckdown

I Want Your Money

I Believe in You

Hang ’em High

21st Century

Contagious

Summertime Girls

Rescue Me

I’m Coming Home

Sail on By

Forever

Det som imponerar mest är att de lyckas få låtar som känns rätt daterade på skiva att låta fräscha live. Don’t Stop Running och Anytime at All är poppiga 80-talsstänkare som live får helt nytt liv. Likaså Midnight in Tokyo som tvärtom är rätt seg på platta. Live vill man bara hjula. Och I’m Coming Home från deras senaste studioalbum är minst lika bra live som valfri låt från Meanstreak eller Black Tiger.

Bäst är dock I Believe in You, hyllningen till originalmedlemmarna Leonard Haze, Joey Alves och Phil Kennemore. Det är någonstans okej att fortsätta med ett band där medlemmarna har dött istället för ha lagt av. Och ersatts med musiker som förvaltar deras arv på bästa sätt – även om Y&T är Dave Meniketti show. Och herre jävlar vilken show han och övriga trio bjuder på.

Betyg: 9/10 (Y&T bedöms för övrigt enbart på en skala 8-10).