Klassiska engelska bandet Weapon är tillbaka med ny musik och släpper nu albumet New Clear Power. Jag kan inte låta bli att tänka på om det är en omskrivning av ”Nuclear power”? Weapon härrör från NWOBHM. Som så många band under denna klassiska brittiska musikvåg så var Weapon en akt som inte släppt en fullängdare utan bara singlar i lite olika format. Mest kända torde de vara med 12-tums singeln ”It`s a Mad Mad World” (1980) som innehåller titelspåret och Set the Stage Alight. Jag skulle nog se Weapon som att de under sina tidiga år spelade hårdrock med mycket riff och en råhet i sitt sound. Bandet kom dock att ha otur med dålig management som så många andra band under samma våg. Som bäst har många band med samma öde åtminstone lyckats släppa en samlingsskiva långt efteråt för att bevara minnet och ge fans av genren något att kunna lyssna på vilket även inkluderar Weapon.

Men det finns en andra sida av myntet för banden under NWOBHM som i och med att hårdrockens subkultur fick en reboost strax efter millennieskiftet, som valt att revilitarisera sig på nytt. År 2005 var Weapon tillbaka tillbaka för att spela med den klassiska lineupen med Danny Hynes (sång), Jeff Summers (gitarr), Bruce Bisland (trummor) och Barry Downes (bas) för att spela på Headbangers Open Air festival i Tyskland. Sedan dess fortsatte Hynes och Summers hålla i taktpinnen med bandet ihop med nya medlemmar och har släppt ny musik med albumen Rising from the Ashes (2014) och Ghosts of War (2019). Detta är ju inte helt olikt andra liknande band som Tygers of Pan Tang, Diamond Head, Praying Mantis m.fl. som har valt samma väg med ganska goda resultat.

Nytt inför New Clear Power är att Danny Hynes valt att göra nya förändringar i bandet för att få de att låta mer kraftiga och återfå NWOBHM känslan. Gitarristen Jeff Summers är inte med i bandet numera. Start uppsättningen består av Danny Hynes, Tony Forsythe (Bas) och på trummor Marcus Johansson från Deathstars (3 spår), Magnus Ulfstedt från Ginevra (6 spår) och Darren Lee (1 spår). Utöver dem även Oscar Bromvall (Palace) och Mano Lewys. Det finns ytterligare en tydlig Sverigekoppling och det är att albumets svenskar har spelat in sina delar i självaste Wing Studios som ligger i Stockholm. Det har varit möjligt med hjälp av Robert Majd som är med och har producerat albumet.

Om själva albumet behöver inte mycket sägas. Jag förstår vad Hynes menar med att han vill återuppliva NWOBHM-känslan då de flesta av låtarna är gitarr drivna med mycket riff, power chords, högt tempo och högt ljud. Ska jag tillåta mig att tolka lite fritt så verkar det som att flera av gästartisterna fått möjlighet att få bidra med olika riff i ren NWOBHM-stil som ju är ett fint erbjudande. Jag tycker helt klart att ljudbilden är trogen för att låta NWOBHM år 2023 så det får man ge bandet en tumme upp för. Skillnaden från tidigare är ju såklart produktionen då det är helt andra förutsättningar idag med bättre inspelning och ljud. Lyssna på låtar som Take It Or Leave It, Electric Power, In For The Kill och Hard Road som är riktiga riffmasters! Jag tycker Danny Hynes gör ett bra jobb på sången. I det tidiga Weapon tycker jag hans röst är direkt, lite rockn roll och med en skön brittisk accent. Nu i detta album med en åldrig Hynes så tycker jag han har en ganska clean men ändå cool och tillbakalutad röst som gör sitt. Låten Live For Today sticker ut då det är den lugnaste låten, ackompanjerad med fint pianospel. Att göra en ballad är inte en okänd mark för Weapon då de har den gamla tryckarlåten Olivia. En annan rolig grej är att Weapon gör en cover på Russ Ballards kända låt Riding With The Angels. Den har kommit att bli en riktigt NWOBHM klassiker, men då när Samson med en ung Bruce Dickinson tolkade den. Helt rätt låt att välja i mitt tycke.

Sammantaget är detta rätt album för de som gillar NWOBHM och om man vill få tillbaka lite av den gamla känslan igen år 2023. Jag tycker att Hynes har lyckats åstadkomma ett solid album trots en del möblering med uppsättningen och alla gästartisterna som deltar.
Genre: NWOBHM, Heavy Metal

Skivbolag: Pride & Joy Music

Bästa låtar: Take It Or Leave It, Electric Power, In For The Kill, Riding With The Angels (Cover)