Starmens nya och fjärde album ” Starmenized” som släpps lagom till fredagsmyset är en enda lång hyllning till den klassiska hårdrocken från 70 och 80 – talet. Det är en klassisk hårdrocksresa från öppningslåten ”Liar” till avslutande titellåten ”Starmenized”! Det är som att slungas tillbaka till farsans favoritfåtölj och när man blundar så känner man känslan att pojkdrömmen om att bli en rock Star lever vidare när öppningslåten ljuder i hörlurarna åter igen fast utan sladd denna gång! Jag sitter återigen framför farsans stereoanläggning och allt är som förr igen! Fast nu är det Starmen och inte Kiss i lurarna.

Nya albumet sprudlar av riff och av en glöd som smittar av sig i ett enda stort leende och av känslan att man har en marshallstärkare i varje öra är dessutom klart påtagligt närvarande. Det larmar och öses på från början till slut av gedigen bra skriven och producerad klassisk rock and roll!  Det är rena Rocka Rollan som sagt! Bandet har helt enkelt fyllt godispåsen med allt vi behöver i höst med rena rama örongodiset.

”Starmenized” är ett utmärkt album som visar att ett rockband kan skapa sin egen musik och signum på sina egna influenser från en gyllene period under två decennier i vår musikaliska hårdrockshistoria. Det låter Starmen och det har bandet gjort sen debuten 2020 då de släppte ”Welcome To My World” som gillades skarpt av både musikskribenter och fans.

Årets partyplatta är ”Starmenized” definitivt och det är bara att skruva upp volymen och njuta av att det finns musiker/band som med både musikalisk talang och med glimten i ögat vågar ”leka” rockstjärnor sprungna ur ett serietidningsperpektiv på ett härligt självironiskt musikaliskt sätt! Starmen visar med sin musikaliska briljans i denna genre att mixen av gammalt och nytt kan göras till en nästintill perfekt musikalisk arrangerad upplevelse som tål att lyssnas på många gånger om. Vi som gillar klassisk hårdrock kommer tycka nya albumet följer traditionen från deras tre tidigare album och det är ju det vi vill ha eller hur!? Det duger gott att fortsätta i samma musikaliska spår sen debuten istället för att söka nya musikaliska vägar som kan riskera att stjärnan slocknar mer och mer för att till slut slockna helt.

Starmen och deras nya album kommer lysa upp hösten även om det inte är rakt igenom helt perfekt men de musikaliska topparna överväger ett gott omdöme om att bandet Starmen landar med hög stjärnstatus återigen med ”Starmenized ”!

Till sist: Starmen har inte uppfunnit rocken på nytt men de vet vad fansen vill ha inom denna genre och de levererar exakt det!

Red Starmen,  Silver Starmen,  Purple Starmen och Gold Starmen är back in business again! Tack för riffen, sången och ett fjärde album som heter duga! Jag är Starmenized! Tack för musiken!

Band: Starmen ”Starmenized ”.